Awaria samolotu a prawo do odszkodowania za odwołany lot

W dniu wczorajszym tj. 10.01.2018 r., mieliśmy okazję zaobserwować dość niebezpieczną sytuację na lotnisku w Warszawie (Lotnisko Chopina).

Zdarzenie miało miejsce chwilę po godzinie 19:00, gdzie podczas podejścia do lądowania samolot linii lotniczych LOT Polish Airlines lecący z Krakowa do Warszawy (LO3924) miał problem z blokadą przedniej części podwozia po wysunięciu kół - koła złożyły się po uderzeniu w pas do lądowania.

Na skutek niniejszej awarii samolot Bombardier Dash Q400 uderzył kadłubem w powierzchnię lotniska. Całe zdarzenie bardzo szczęśliwie się zakończyło dla pasażerów oraz załogi samolotu – nikt nie ucierpiał.

Cała sytuacja jednak spowodowała bardzo duże zamieszanie wśród pasażerów oczekujących na swój wylot oraz tych, którzy wieczorem 10.01.2018 r., mieli planowo wylądować w Warszawie. Akcja ratownicza straży pożarnej i służb lotniskowych trwała ponad 4 godziny. Dopiero po godz. 23:30 lotnisko mogło na nowo rozpocząć swoją „działalność”.

Pasażerowie lotu z Krakowa do Warszawy z LOLO3924 będą uprawnieni do dochodzenia odszkodowania od przewoźnika PLL LOT

W podobnej sprawie z 2007 roku C-402/07 oraz C-432/7 Europejski Trybunał Sprawiedliwości orzekał o odpowiedzialności przewoźnika lotniczego za tzw. odwołanie lub opóźnienia połączenia lotniczego na skutek okoliczności spowodowanych awarią techniczną samolotu. Trybunał orzekł, iż art. 5 ust. 3 rozporządzenia 261/2004 należy interpretować następująco:

Problem techniczny, który wystąpił w statku powietrznym, skutkujący odwołaniem lotu, nie jest objęty „nadzwyczajnymi okolicznościami” w rozumieniu tego przepisu, chyba, że problem ten jest następstwem zdarzeń, które ze względu na swój charakter lub źródło nie wpisują się w ramy normalnego wykonywania działalności przewoźnika lotniczego i pozostają poza zakresem jego skutecznej kontroli. Dotyczy to zarówno odwołania połączenia lotniczego jak i opóźnienia!

Należy mieć jednak na uwadze, iż grono pasażerów uprawnionych do dochodzenia roszczeń z tytułu opóźnienia lub odwołania połączeń jest ograniczone. Odpowiedzialności za opóźnienie lub odwołanie lotów nie będą ponosili przewoźnicy nie związani bezpośrednio z powstaniem awarii. Jest to sytuacja niezależna od ich woli oraz prowadzonej działalności gospodarczej w obrębie własnego przedsiębiorstwa. Dlatego też w przedmiotowej sytuacji dochodzenie roszczeń odszkodowawczych będzie przysługiwało jedynie pasażerom PLL LOT - lot z Krakowa do Warszaw LO3924

Wysokość roszczenia odszkodowawczego uzależniona jest od długości lotu, w przypadku połączeń:

do 1500 km - wartość roszczenia to 250 Euro
od 1500 km do 3000 km - wartość to 400 Euro
powyżej 3000 km - wartość roszczenia to 600 Euro

Jeśli jesteś jedną z osób poszkodowanych lub ktoś z Twojej rodziny lub znajomych został poszkodowany i może być uprawniony do otrzymania odszkodowania skorzystaj z możliwości jaką daje Ci prawo! Skomplikowanym procesem odszkodowawczym zajmiemy się my!

W celach kontaktowych wyślij wiadomość na adres: lub zadzwoń pod nr +48883882335. Zapraszamy również do śledzenia naszego profilu na portalu Facebook @matkancelaria oraz do lektury innych równie interesujących postów z kancelaryjnego bloga.

Pozdrawiamy!
Kancelaria Prawna
MAT KANCELARIA